Thursday 4 July 2024

Fenomena Malam : Antara Terang Bulan Dan Gemerlapan Bima Sakti.

Dengan segala macam light pollution di merata-rata tempat sekarang ni, ada lagi ke peluang nak cari Milky Way atau Bima Sakti pada waktu malam? 

Jawapannya ada! Tapi memang kena plan betul-betul. Kena buat homework sikit. Kena pastikan malam tersebut adalah malam yang tidak ada bulan dan kalau boleh carilah malam yang jangkaan rentangan Bima Saktinya timbul pada lewat malam atau awall pagi. Kalau ikut pengalaman, waktu paling best mencari Milky Way ni selalunya bermula pada akhir bulan May hinggalah lewat Oktober.Insya allah, gemerlapan lingkaran Bima Sakti memang akan muncul dalam kepekatan malam pada bulan-bulan tersebut.Cuba lah!
 
Berikut adalah beberapa foto Milky Way yang saya ambil sepanjang tahun lepas dan tahun ini di Pantai Tengah dan Gunung Raya di Langkawi, Kuala Perlis, Jalan Keretapi Lama di Alor Setar serta di Kuala Kedah. By the way, kalau tak bertemu dengan Bima Sakti, jumpa bulan separa penuh yang terjuntai di langit malam tu pun best juga! Selamat mengamati langit malam peeps! 
 
Enjoy the bliss. 








Sometimes I lose myself when I’m taking a photograph. For a moment, it felt like I’m floating in the night sky.



All images copyright @ 2024 Langkawi Ink.Com.
All rights reserved.All photos and content on this site are exclusive property of Langkawi Ink.Com and are copyright with all rights reserved. Please email me and ask for permission before reposting any content found on this site. 
Thank you.