Sunday 8 April 2012

Amanohashidate : Sampai Juga Akhirnya !


Bulan Februari yang lalu, saya pernah menulis tentang Amanohashidate dan mimpi saya mengenainya. Akhirnya, saya sampai juga ke sini bersama keluarga dan terima kasih sekali lagi kepada keluarga Ozawa yang tidak pernah jemu-jemu membawa kami sekeluarga mengembara ke seluruh bumi Jepun.

Untuk makluman, Amanohashidate yang terletak di utara bandar Kyoto ini merupakan antara tiga tempat yang mempunyai pemandangan menarik di Jepun selain dari Matsushima di Sendai dan Miyajima di Hiroshima.

Kepada anda yang minat mengembara dan sanggup menghabiskan ribuan ringgit hanya untuk tiket penerbangan dan berminat dengan fotografi, pastikan barangan ini sentiasa berada didalam beg anda;

- Kamera DSLR.
- Lensa telephoto zoom sehingga 200mm.
- Tripod yang kemas.
- Filter GND ( Graduated Neutral Density)
- Lensa makro.
- Map kawasan tersebut



Pemandangan sebegini tidak seharusnya dibiarkan begitu saja dihadapan mata lensa kamera anda ! 


Ratusan burungc amar yang berterbangan menyambut kedatangan anda.Sekiranya anda bernasib baik, anda boleh melihat sendiri burung-burung Hayabusa juga turun dari bukit -ukit berdekatan menerkam ikan di pantai berhampiran. 



Yang ini agak berani dan jinak !


Anda boleh mendapatkan Gondola ataupun lif yang disediakan untuk menaiki Gunung Moju yang terletak berhampiran.


Naomi,Sachiko dan anak-anak tidak melepaskan peluang bergambar di atas Gunung Moju. Pemandangan Amanohashidate dari puncak gunung ini amat menarik dan menakjubkan !


Inilah Amanohashidate. Gambar ini saya ambil dari puncak Gunung Moju menggunakan lensa telephoto 200mm. Saya agak bernasib baik kerana salji agak kurang sewaktu saya berada di sini.


Pergunungan sekeliling lautan Jepun masih lagi bersalji walaupun pada pertengahn bulan March.


Bersambung........



Interested parties are welcomed to reproduce or quote materials published in this blog with the condition  that they are credited to http://hasnulyakin.blogspot.com/ to avoid misunderstanding.Thank you





All images copyright © 2012 Langkawi Ink.Com. All rights reserved.