Thursday 20 September 2012

Kabuto: "Katte Kabuto No O O Shimeyo"

Saya pernah ketawa sewaktu pertama kali melihat Kabuto - ataupun topi keledar perang milik Toyotomi Hideyoshi belasan tahun yang lalu. Tetapi segalanya berubah setelah saya beberapa kali melawat Jepun dan berpeluang melihat sendiri Kabuto yang sesetengahnya berusia lebih ratusan tahun. Percaya atau tidak, ada Kabuto yang harganya kini mencecah ratusan ribu ringgit dan menjadi buruan peminat barangan antik !

Untuk pengetahuan, Kabuto bukan sahaja digunakan bertujuan untuk melindungi pemakainya di medan pertempuran pada zaman feudal Jepun kuno malah Kabuto atau topi keledar ini juga adalah salah satu daripada lambang yang paling berprestij bagi samurai yang memakainya. Ianya juga merupakan salah satu pakaian perisai yang penting dan juga "maruah" samurai tersebut. Terkenal di dunia kerana hasil buatan yang halus serta fabrikasi yang tepat lagi anggun, topi keledar ini hanya boleh dibuat oleh beberapa tukang logam terkemuka serta berkemahiran tinggi.

Lihat sendiri beberapa gambar Kabuto yang sempat saya ambil sewaktu lawatan saya di Wilayah Mie, Jepun tempoh hari.





" Katte kabuto no o o shimeyo !!!! "

Jangan tanggalkan topi keledar anda walaupun menang pertempuran hari ini ! Bersedialah untuk hari seterusnya !!!

_______________________________________

All images copyright © 2012 Langkawi Ink.Com. All rights reserved.


Interested parties are welcomed to reproduce or quote materials published in this blog with the condition  that they are credited to http://hasnulyakin.blogspot.com/ to avoid
misunderstanding. Thank you