Tuesday 27 February 2018

Lepasan SPM : Jangan Mudah Terpengaruh Dengan Tawaran IPT & Biasiswa Mudah.

Sewaktu saya hendak keluar dari rumah untuk mengambil gambar suasana pagi di Pulau Langkawi, saya nampak berlambak-lambak surat dalam peti surat yang abang posmen selitkan.Boleh dikatakan hampir kesemua surat-surat tersebut ditujukan untuk Nana, anak sulong saya yang kini sedang menunggu keputusan SPM. Surat-surat tersebut datang dalam berbagai bentuk dan rupa. Ada yang bersampul kecil, ada yang besar, yang berwarna warni, yang panjang dan ada juga yang pendek. Nak tahu surat apa? Heh..Semuanya surat tawaran masuk ke IPT dan universiti-universiti swasta! Ini termasuklah juga biasiswa-biasiswa pelik lagi tak masuk akal.

Selain daripada surat tawaran, berjela-jela juga promosi dan prospektus yang disertakan. Kelayakkan masuk pun punyalah senang. Kalau dapat 2-5 kepujian, dah gerenti boleh masuk. Guna keputusan percubaan pun boleh. Eh? Senang benar. Dah la tu, kalau setuju dengan tawaran pun, boleh main hantar persetujuan melalui Whatapps jer. Salinan dokumen-dokumen pun tak perlu di cop pengesahan. Tapi yang paling penting, jangan lupa bawa duit RM500 untuk pendaftaran! Amboi!

Anyway, saya tak nak komen apa-apa la. Bukan niat saya nak demotivate sesiapa. Saya pun bukanlah pandai sangat.Tapi sebaik-baiknya, kalau ada anak-anak dekat luar sana yang mengalami “peristiwa” yang sama seperti saya, janganlah terlalu rambang mata. Saya nasihatkan, tunggulah dulu keputusan SPM yang sebenar keluar nanti. Janganlah terburu-buru. Kalau dapat keputusan yang bagus, insya allah, banyak lagi peluang yang akan muncul tiba. Sabarlah. Kalau inginkan kepastian, saya cadangkan agar ibu bapa dan adik-adik refer dulu dengan guru. Lagi pun, bukannya murah harga  untuk Diploma dan Ijazah yang ditawarkan di IPTS. Bergolok-bergadai pun belum tentu boleh dapat duit secukup itu. Ada yang RM20 ribu, ada yang RM30 ribu malah RM50 ribu pun ada. Manalah ibu-bapa nak cekau cari duit sebanyak tu.

By the way, siapalah yang pandai-pandai mendedahkan alamat rumah dan nombor- nombor telefon kita kepada pihak ketiga ni?

Hmmm.. Apa apa pun, sebelum terlupa, saya kongsikan beberapa gambar waktu pagi yang diambil di sekitar Pulau Langkawi.








All images copyright @ 2018 Langkawi Ink.Com.
All rights reserved.All photos and content on this site are exclusive property of Langkawi Ink.Com and are copyright with all rights reserved. Please email me and ask for permission before reposting any content found on this site. Thank you.