Saturday 7 May 2016

Kumamoto : Lawatan Sebelum Tragedi Gempa Bumi 2016.

Sebelum saya datang melawat ke bandar Kumamoto, ada 2 perkara yang selalu terlintas di fikiran saya. Pertama, Kumamoto cukup terkenal dengan Istana Kumamoto ataupun Kumamoto Castle (orang Jepun panggil Kumamoto-jo yang selalu dilawati ribuan pengunjung pada setiap tahun.  

Kedua, popularity Kumamon iaitu maskot beruang comel berpipi merah yang menjadi ikon bandar Kumamoto dan telah berjaya menjana jutaan ringgit untuk sektor tourism bandar tersebut. 

Alhamdulillah, setelah lama berangan panjang, saya akhirnya sampai juga ke Kumamoto
walaupun perjalanan ke sini dari rumah saya di Kyoto agak begitu lama serta amat meletihkan.  












Saya ambil imej dibawah melaui halaman Google image dan anda dapat saksikan sendiri
kerosakan teruk pada struktur Kumamoto-jo akibat gegaran gempa bumi tempoh hari.
Saya percaya kerja-kerja untuk membaiki Kumamoto-jo akan mengambil masa yang agak begitu lama dan berkemungkinan besar ianya akan ditutup sementara.


All rights reserved. All photos and content on this site are exclusive property of Langkawi Ink.Com and are copyright with all rights reserved. Please email me and ask for permission before reposting any content found on this site. Thank you.