Wednesday 18 July 2012

Lobak Putih? Daikon Ashi @ だいこんあし !!

Saya percaya yang pemakanan saya di Jepun lebih teratur dan sihat jika dibandingkan
semasa saya di Malaysia. Selain daripada tidak menjamah makanan yang berminyak atau yang digoreng, hampir kesemua makanan yang dihidangkan diatas meja adalah yang baru direbus atau disalai. Rasanya, orang jepun betul-betul mengambil berat akan kesihatan mereka. Begitu juga dengan sayur-sayuran yang ditanam.Jarang sekali ianya disembur dengan racun serangga atau sebarang chemical lain tetapi ianya tetap segar -bugar. Mungkin kerana mereka menggunakan baja yang betul. 

Sebagai contoh sayuran Daikon (lobak putih) yang ditanam ditepi rumah. Selain saiznya yang tumbuh sebegitu besar, tekstur isi dan rasanya juga agak berlainan jika dibandingkan dengan lobak putih yang lain yang pernah saya makan.

                                                          

Mengikut cerita kanak-kanak sekolah di Jepun, ada perumpamaan sinis mengenai sayur Daikon ini. Kata mereka lagi , rakan-rakan sebaya mereka yang “sihat” atau "tembam" selalunya digelar sebagai “Daikon Ashi”  (だいこんあし/ Betis lobak)  kerana mempunyai betis yang “montel” dan putih seakan-akan sayur Daikon

Isshhhh..nakalnya !




All images copyright © 2012 Langkawi Ink.Com. All rights reserved