Monday 6 April 2015

Test Shot Nikon D2H & Nikon 50mm f/1.8G

Setelah hampir setahun terperap dalam dry box, hari ini saya keluarkan semula kamera Nikon D2H saya untuk digilap dan servis mana yang patut. Walaupun saya akui bahawa kamera ini masih berada pada taraf professional grade, tetapi disebabkan resolusi megapixel yang terlalu rendah (4.1mp), maka saya jarang menggunakannya.

Namun begitu, saya masih berpendapat yang kamera Nikon D2H ini masih tetap hebat dan sesuai dalam keadaan tertentu seperti untuk sesi potrait photography, sports dan juga action shooting. Saya juga percaya keupayaan serta kepantasan 7 fps kamera ini tetap membuatkannya jauh lebih hebat dari DSLR lain seperti Nikon D3200,D7200 dan juga D300!




Bercakap tentang potrait photography, saya bercadang untuk membawa kamera D2H ini pulang semula ke Kyoto untuk pesta Jidai Matsuri nanti. Saya juga cuba mencari lensa yang sesuai untuk dipadankan dengan kamera tersebut dan cubaan pertama tadi adalah dengan lensa Nikon 50mm f/1.8. Hasil yang diberikan agak okay dan imej yang di crop (50%) juga nampaknya tidaklah teruk sangat. Harus diinigatkan yang kamera Nikon D2H ini hanya menggunakan DX format dan bukanlah full frame seperti yang "abang-abangnya" yang lain - Nikon D3,D3S,D3X,D4 dan D4S.






All images copyright © 2015 Langkawi Ink.Com. 
All rights reserved.



All photos and content on this site are exclusive property of Langkawi Ink.Com and are copyright with all rights reserved. Please email me and ask for permission before reposting any content found on this site. Thank you.