Friday 29 January 2016

Minatoya Yurei Kosadate-ame Honpo: Kedai Hantu Kyoto !

Masihkah anda ingat cerita saya tempoh hari tentang wanita misteri di luar kedai ? Cerita tentang roh ibu yang keluar dari kubur mencari makanan untuk anaknya yang lapar dan baru lahir di dalam kubur. Anda ingat lagi bagaimana Sohei membantunya?

Masya allah..

Bermacam-macam perasaan yang datang selepas saya mendengar cerita ini buat pertama kali dahulu. Ada perasaan sedih, gembira, pelik, seram dan macam-macam lagilah. Bagi saya, walaupun cerita ini telah berlaku pada 400 tahun yang lalu dan saya juga sudah beratus-ratus kali mendengarnya namun saya masih tidak lagi jemu-jemu untuk mengetahui kisah sebenarnya dengan lebih terperinci.



Oleh yang sedemikian, saya mengambil keputusan untuk datang ke kedai Minatoya Yurei bagi mendengar sendiri penjelasan daripada tuan kedai yang sentiasa happy menerima pelanggan-pelanggannya.Walaupun beliau akar sukar bertutur dalam bahasa inggeris, tetapi beliau faham apa yang kita cuba sampaikan. Bagi saya, beliau seorang wanita yang peramah dan saya cukup teruja sewaktu mendengar semula cerita sejarah kedai tersebut yang dialih bahasa oleh isteri saya, Naomi.




Untuk makluman, kedai Minatoya Yurei Kosadate-ame atau kedai hantu ini terletak di Higashiyama, Kyoto. Kedai ini di buka setiap hari dan waktu urusan perniagaannya bermula dari jam 10 pagi hinggalah jam 4 petang (tutup hari Isnin). Apa yang menarik tentang kedai ini pula ialah ianya hanya menjual manisan semenjak 400 tahun yang lalu dan tiada sebarang items lain yang diniagakan. Lebih menarik lagi, kedai ini mempunyai pengunjung-pengunjungnya yang tersendiri dan majoritinya sudah tentulah orang-orang seperti saya yang sukakan cerita-cerita folklore, lagenda, sejarah dan juga hantu!




Namun begitu, terdapat juga pelancong-pelancong eropah yang datang ke sini tempoh hari dan apabila ditanya macam mana mereka tahu tentang kedai ini, mereka menjawab yang mereka tahu selepas membacanya menerusi internet dan mereka juga ingin mendapat kepastian adakah betul manisan yang dijual itu so good sampai it’ll raise the dead !!!!
 Fuuuhhh!!!


By the way, manisan ini hanya dibuat dengan menggunakan gula dan syrup. Rasanya pun bukanlah sehebat mana. Tetapi segala legend yang menyelubungi kedai ini dan impact ceritanya betul-betul membuatkan manisan ini harus dibeli sebagai souvenirs.
Rugi kalau tak beli ! 


Cerita tersebut juga telah diolah semula ke dalam bahasa inggeris memandangkan banyak pelancong luar yang mula datang ke kedai ini.


RM20 untuk satu bungkusan.




 Katanya, filem animasi Ge,ge,ge No Kitaro juga mendapat inspirasi dari cerita sebenar di kedai ini.

All images copyright © 2016 Langkawi Ink.Com.
All rights reserved. All photos and content on this site are exclusive property of Langkawi Ink.Com and are copyright with all rights reserved. Please email me and ask for permission before reposting any content found on this site.Thank you.