Friday 4 August 2017

Stesen Kanazawa: Pertembungan Seni Bina Tradisi Disulami Futuristik Moden.

Hari ini kita akan bercakap tentang seni bina Stesen Kanazawa (Jepun) dan bagaimana gabungan yang mencampurkan reka bentuk seni bina tradisional (pintu gerbang Shinto) dengan futuristik moden telah menjadikan Stesen ini sebagai salah satu stesen yang tercantik di Jepun.

Walaupun secara fizikalnya, ianya tidaklah segah ataupun sehebat Stesen Kyoto ataupun Tokyo, tetapi arca kayu berbentuk pintu gerbang di Stesen Kanazawa ini cukup menonjol malah menjadi salah satu ikon pelancongan di Kanazawa. Bukan itu saja, malah hiasan air pancut disini juga direka dengan sebegitu unik serta berteknologi tinggi. Percayakah anda yang hiasan air pancut yang melantun naik ke udara ini bukan saja berfungsi sebagai message board, malah ianya boleh membentuk perkataan seperti "Welcome"dan juga berfungsi sebagai jam dan boleh membentuk waktu sebenar seperti "2:45" petang atau sebarang angka digital mengikut actual universal time!

Fuh! Memang hebat ciptaan orang orang di sini!








All images copyright @ 2017 Langkawi Ink.Com.

All rights reserved.All photos and content on this site are exclusive property of Langkawi Ink.Com and are copyright with all rights reserved. Please email me and ask for permission before reposting any content found on this site. Thank you