Tuesday 2 April 2013

Langkawi International Maritime Aerospace 2013: Kehebatan Krisakti, Indonesia's Jupiter dan juga Smokey Bandit!

Kadang kadang kita terlebih puji akan kehebatan aksi-aksi memukau pasukan aerobatik negara barat. Maklumlah, aksi-aksi "berani mati" juruterbang mereka cukup handal jika hendak dibandingkan dengan juruterbang tempatan. Malah, saya sendiri pada ketika dulu adalah penyokong setia pasukan aerobatik Team Brietling dan juga pasukan-pasukan hebat lain seperti British RAF Red Arrow, Blue Angels dan Thunderbirds. 

Tetapi semenjak kebelakangan ini, perhatian saya sudah teralih kepada 3 pasukan dari negara Asean.Ternyata, kehebatan juruterbang-juruterbang  dari Asia ini juga tidak kurang hebatnya. Pendek kata, apa sahaja yang juruterbang barat boleh lakukan, mereka juga mampu melakukannya! Pasukan yang saya maksudkan tersebut adalah Team 1 Malaysia Krisakti, Jupiter Aerobatic Indonesia dan juga RMAF Smokey Bandit (saya akan menulis secara terperinci tentang Smokey Bandit pada post akan datang).Ketiga- tiga pasukan tersebut telah membuktikan kehandalan mereka di Pulau Langkawi minggu lepas sewaktu pertunjukan udara LIMA 2013.


MiG 29 Smokey Bandit.



Pasukan Aerobatik KriSakti



Lagi foto pasukan KriSakti.



Foto Team Jupiter Indonesia.



All images copyright © 2013 Langkawi Ink.Com. All rights reserved.





Interested parties are welcomed to reproduce or quote materials published in this blog with the condition  that they are credited to http://hasnulyakin.blogspot.com/ to avoid
misunderstanding. Thank you.