Monday 21 April 2014

Ichijo Modoribashi : Roh Bapa Menanti Anak Di Jambatan.

Kalau jambatan Gojo cukup terkenal dengan cerita pertarungan dua pahlawan iaitu Benkei & Yoshitsune, Ichijo Modoribashi juga tidak kurang hebatnya. Diceritakan yang Toyoto Hideyoshi pernah menghukum mubaligh Kristian disini  pada zaman medieval dengan memotong telinga kesemua 26 pengikut tersebut sebelum membiarkan mereka meneruskan perjalanan. Ada juga cerita-cerita ngeri yang lain mendakwa kepala Sen No Rikyu , pengasas upacara teh juga pernah dipamerkan disini selepas beliau membunuh diri akibat berbeza pendapat dengan Toyotomi Hideyoshi..




Namun begitu, Ichijo Modoribashi ini lebih terkenal dengan cerita mengenai seorang anak yang kematian bapanya lalu lewat hadir di upacara pengebumian beliau. Mengikut lagenda, roh si bapa bangkit lalu menunggu kehadiran si anak berhampiran jambatan ini semata-mata untuk mengucapkan selamat tinggal....

Uh! Seram sejuk juga la berada disini sewaktu lewat-lewat petang sebegini....








All images copyright © 2014 Langkawi Ink.Com. 
All rights reserved.


Interested parties are welcomed to reproduce or quote materials published in this blog with the condition  that they are credited to http://hasnulyakin.blogspot.com/ to avoid misunderstanding.
Thank you.