Saturday 5 November 2011

Nikon AF 35-80mm f/4-5.6D

Lensa uzur yang tertera pada gambar ini mungkin cukup murah kepada anda tetapi mempunyai sentimental value yang amat tinggi untuk saya. Ini adalah lensa Nikkor 35-80mm 1.4-5.6D yang saya beli melalui laman ebay pada harga RM90.00 beberapa tahun yang lalu. Saya akui yang ianya bukanlah lensa terbaik buatan Nikon,tetapi pada kadar yang cukup murah ianya memang cukup berbaloi.

Setelah bertahun saya menggunakan lensa ini, ianya adalah antara lensa utama yang terbaik untuk saya dan selalu dibawa bersama walau kemana jua sekali pun.

 Saya tidak pasti mengapa ianya selalu menjadi mangsa kritikan jurugambar-jurugambar professional mungkin kerana sistem fokus manual lensa ini agak membebankan selain daripada hasil buatan plastik yang nampak seperti barang permainan. 


Ringan ? Murah? Plastik ? Tetapi ianya berbaloi untuk poket anda.Well I don't know what to say. You be the judge.


Sharpness lensa Nikkor ini adalah hampir sama dengan keupayaan lensa Nikon 18-55mm. Kelemahan ? Zooming yang terlalu limited ! 







All images copyright © 2011 Langkawi Ink.Com. All rights reserved