Friday 6 March 2015

Ratusan Penjaga Roh Kanak-Kanak Di Perkuburan Zojoji, Tokyo.

Terdapat ratusan patung-patung Jizo di tanah perkuburan kanak-kanak berhampiran Zojo-ji Shrine di Tokyo.Selain dihiasi dengan permainan kanak-kanak seperti pinwheels dan juga bunga-bunga, hampir keseluruhan patung Jizo ini juga dihiasi dengan baju-baju hiasan serta napkin yang cukup berwarna-warni. Saya juga mendapati terdapat ukiran pada bahagian belakang di sesetengah patung-patung Jizo ini dan besar kemungkinan ianya adalah nama kanak-kanak yang meninggal tersebut. 

Terdapat juga nota-nota sedih dan puitis yang ditulis oleh ibu-bapa kanak-kanak tersebut yang diselit pada celahan patung-patung Jizo ini. Bermacam-macam yang ditulis - daripada nota meminta maaf kerana terlalu mengabaikan kanak-kanak tersebut sewaktu mereka masih hidup hinggalah kepada nota-nota bualan seharian.

 Banyak lagi yang ditulis tetapi terlalu menyedihkan dan tidak tergamak untuk saya berkongsi di sini. 

















All images copyright © 2015 Langkawi Ink.Com. 
All rights reserved.

All photos and content on this site are exclusive property of Langkawi Ink.Com and are copyright with all rights reserved. Please email me and ask for permission before reposting any content found on this site. Thank you.