Monday 1 June 2015

Badi Wayang Kulit : Rasa Seperti Di Rasuk Hantu Siam !


Isteri saya Naomi kata, semenjak kebelakangan ini saya seperti dirasuk hantu atau terkena badi orang mati. Katanya lagi, saya banyak senyum sendirian dan kadang-kadang dia terdengar saya menyanyi lagu Siam di dalam bilik air atau sewaktu saya di kitchen menyediakan sarapan pagi untuk keluarga. Semalam Naomi kata dia terdengar  saya ketawa sendirian dalam bilik. Katanya lagi, adakalanya saya ketawa kecil dan ada ketika saya ketawa besar. Panik juga beliau. Naomi mahu tahu apa yang sebenarnya terjadi ? Saya kata saya okay tetapi dia masih tidak berpuas hati.

 

Saya kemudiannya mengambil keluar ipad lalu saya tunjukkan dua video wayang kulit. Satu daripadanya adalah wayang kulit Etong dari Asun dan satu lagi dari Sri Nerang. Selepas saya explain satu persatu barulah dia faham kenapa saya jadi begitu....

 Dirasuk hantu siam rupanya....:D
 

 
 
  
Dashyat sungguh loghat orang Kedah ! Setiap bait kata-kata Etong dan Pak Tam masih melekat dikepala saya. Walaupun wayang kulit dahulunya hanyalah jenaka hiburan untuk orang-orang kampong seperti saya tetapi jalan cerita serta pengajarannya cukup sempurna.
 

 
 
Kehebatan Tok Dalang Sri Nerang menyanyikan lagu Rambong Loy Kratong masih terngiang-ngiang di telinga saya sehingga hari ini!
 
 
 
 
 
 
All images copyright © 2015 Langkawi Ink.Com. 
All rights reserved. All photos and content on this site are exclusive property of Langkawi Ink.Com and are copyright with all rights reserved. Please email me and ask for permission before reposting any content found on this site. 
Thank you.