Kyoto Jurnal : Lagi Cerita Dari Ujigawa

Selain terkenal sebagai salah satu tourism spot di Kyoto,Ujigawa juga cukup terkenal kerana pesta memancing. Namun, pesta memancing yang dimaksudkan bukanlah dengan menggunakan tali kail bersama fishing rod sebaliknya menggunakan burung cormorant untuk menangkap ikan.Teknik cormorant fishing ini adalah salah satu teknik memancing kuno yang cukup terkenal bukan sahaja di Jepun malah di negara Perancis,Macedonia dan China.Kaedah yang digunakan adalah burung-burung cormorant yang dilatih akan diikat tali pada lehernya lalu dibiarkan berenang menangkap.Ikatan tali yang dilakukan pada leher burung tersebut harus dipastikan tidak terlalu ketat agar ikan-ikan yang ditangkap dapat dimuntahkan semula di dalam bot oleh burung-burung tersebut.


Salah seekor burung cormorant yang sedang dilatih di tebing Ujigawa.


Jambatan merah ini betul-betul menarik perhatian saya. Selain daripada warnanya yang cukup terang, ianya juga mempunyai ciri-ciri tradisional jepun yang begitu ketara.


Nana betul-betul enjoy dengan lawatan ke Ujigawa kali ini.


Berhampiran tugu perang Ujigawa.


Ume, Ume,Ume! 


Ini adalah pohon weeping willow-sejenis pohon sakura yang akan mekar indah pada awal bulan April nanti. Tahukah anda yang jangka hayat bunga sakura hanyalah mekar selama seminggu sahaja sebelum gugur menyembah bumi? 


Ujigawa...cukup klasik !





Interested parties are welcomed to reproduce or quote materials published in this blog with the condition  that they are credited to http://hasnulyakin.blogspot.com/ to avoid misunderstanding.Thank you





All images copyright © 2012 Langkawi Ink.Com. All rights reserved.