Tuesday 27 March 2012

Kyoto Jurnal : Keagungan "The Last Judgement" & "The Last Supper".

Selepas keluar meninggalkan Kyoto Botanical Garden , saya sempat singgah sebentar di Kyoto Of Fine Art Garden pula yang terletak bersebelahan. Disinilah saya dapat menyaksikan sendiri beberapa lukisan teragung di dunia yang mana antaranya adalah The Last Judgement dan juga The Last Supper tanpa perlu bersusah payah untuk pergi ke Itali !

 


Dibelakang saya adalah lukisan mural bertajuk "The Last Judgement" karya Michelangelo yang diperbuat daripada sususan kepingan ceramic pada dinding taman tersebut.Walaupun karya seni ini bukan hasil kerja Michelangelo yang sebenar, ianya adalah hampir sama dengan lukisan asal beliau yang dilukis di biara Sistine Chapel di Vatican City.


Tentu ramai yang mengetahui tentang lukisan ini.Ini adalah lukisan bertajuk "The Last Supper". Mengikut kepercayaan orang-orang beragama Kristian, ianya menggambarkan saat-saat terakhir Jesus di Jerusalem sebelum beliau ditangkap dan disalib.Lukisan asal ini dihasilkan oleh Leonardo Da Vinci di Milan, Itali pada kurun ke 15.


Pose sederhana di hadapan lukisan tersebut....
Saya meneruskan semula perjalanan pada tengah hari yang dingin tersebut menuju ke Kamogawa...


Bersambung................. 


Interested parties are welcomed to reproduce or quote materials published in this blog with the condition  that they are credited to http://hasnulyakin.blogspot.com/ to avoid misunderstanding.Thank you





All images copyright © 2012 Langkawi Ink.Com. All rights reserved.