Wednesday, March 21, 2012

Kyoto Jurnal : Mencari Murasaki Shikibu.

Saya sampai di rumah (Kyoto) pagi tersebut pada pukul 11.00 dan berehat lebih kurang 30 minit sebelum Sachiko datang membawa kami sekeluarga keluar untuk makan tengah hari. Naomi sempat mengajak kakaknya tersebut untuk meninjau pemandangan di Sungai Uji (Ujigawa) sebelum bertukar arah menuju ke Byodo-in kemudiannya.


Antara beberapa perkara menarik mengenai Ujigawa ini adalah ianya pernah menjadi medan pertempuran hebat antara Kiso Yoshinaka dan Minamotono Yoshitsune pada tahun 1184. Di sini, anda juga berpeluang untuk melihat sendiri monument Murasaki Shikibu , pengarang terkenal novel The Tale Of Genji ataupun Genji Monogatari yang dikatakan adalah novel tertua di dunia. Novel ini pernah di alih ke beberapa bahasa kerana keunikkannya dan nilai sastera yang cukup berkualiti.


Walaupun flight dari LCCT Kuala Lumpur ke Kansai mengambil masa hampir 7 jam, saya terus keluar bersiar-siar sebaik sahaja sampai di Kyoto walaupun dalam keadaan keletihan.


Bersama tugu Murasaki Shikibu - pengarang novel Tale Of The Genji.


Sekeluarga bersama tugu tersebut.


Ratusan burung merpati liar yang begitu jinak.


Pepohon Ume yang sedang mekar di tebing sungai Uji.Sekali pandang ianya seakan-akan bunga sakura !


Aliran sungai Uji pada tengah hari tersebut agak deras. Namun kebersihan sungai Uji harus menjadi contoh untuk semua.  


Bersambung............



Interested parties are welcomed to reproduce or quote materials published in this blog with the condition  that they are credited to http://hasnulyakin.blogspot.com/ to avoid misunderstanding.Thank you





All images copyright © 2012 Langkawi Ink.Com. All rights reserved.