Saturday 16 May 2015

Cerita Asakusa, Tokyo Sky Tree Dan CGPA 3.85 !

Saya merayau-rayau sekitar Asakusa dan Tokyo Sky Tree sementara menunggu sistem keretapi bawah tanah pulih semula. Mungkin atas masalah teknikal, pihak berkenaan memberitahu yang mereka terpaksa mengambil masa beberapa jam untuk dibaiki.
Selain tidak berhenti-henti memohon maaf , timbul pula rasa kasihan apabila melihat 2 staff kaunter tiket serta uncle-uncle pengawal keselamatan terbongkok-bongkok memohon maaf kepada penumpang atas segala kesulitan tersebut. Memang respect to them !
 
Saya yakin perkara sebegini tidak ada ditempat kita. Kalau ada pun, bukannya permohonan maaf yang kita dapat tapi kena maki lagi ada la..Silap-silap siap kita pula diajak berlawan tumbuk ! Adeh !
 
----------------------
 
Sekadar berkongsi pengalaman. Setelah lebih 7 tahun saya berulang-alik ke Jepun, saya mendapati sistem pembelajaran Jepun tidak memaksa kanak-kanak yang berumur  6-12 tahun untuk melalui proses peperiksaan tahunan atau sebarang ujian membezakan antara siapa cerdik atau tidak. Apa yang diutamakan atau diajar guru adalah adab serta tatasusila dalam menjalani kehidupan seharian. Oh Ya! Saya juga diberitahu yang CGPA para menterinya bukanlah hebat ataupun pada rating 3.85 seperti pembesar-pembesar kita tetapi persoalannya mengapa mereka lebih cemerlang dan beradap daripada kita ?    
 
 




 
 






All images copyright © 2015 Langkawi Ink.Com. 
All rights reserved.

All photos and content on this site are exclusive property of Langkawi Ink.Com and are copyright with all rights reserved. Please email me and ask for permission before reposting any content found on this site. 
Thank you.