Tuesday 26 May 2015

Makam Mahsuri : Semakin Meriah Pada Hari Minggu.

Acara Menumbuk Padi Di Makam Mahsuri, Pulau Langkawi Kedah.

Kalau kita baca di halaman Tripadvisor tentang pendapat pelancong tentang Makam Mahsuri, ramai "mat salleh" dan pelancong-pelancong lain "membelasah" teruk tentang tempat ini. Selain disenaraikan pada kedudukan nombor 60 daripada 75 things to do in Langkawi, ramai antara mereka berpendapat tiada apa langsung yang menarik tentang Makam Mahsuri dan ianya agak boring jika hendak dibandingkan dengan tempat-tempat lain seperti Pantai Chenang ataupun kereta kabel di Oriental Village. Adakalanya saya agak bersetuju dengan pendapat mereka tetapi alhamdulillah kerana lawatan saya pada hari Ahad yang lalu ke sini telah banyak mengubah persepsi saya tentang Makam Mahsuri.


Rumah Kedah.
Perhatikan tiang-tiang rumahnya yang agak tinggi bagi mengelak barangan rumah rosak ketika banjir.

Pemandangan penuh acara menumbuk padi berlatarbelakangkan Rumah Kedah di Makam Mahsuri , Pulau langkawi.


Perarakan pengantin juga diadakan pada petang tersebut.

Walaupun keadaan di sini hanya happening dan meriah pada hari Sabtu dan Ahad oleh kerana pertunjukkan kebudayaan di sekitar Kampung Kedah, saya percaya pihak pengurusan boleh menambah baiki acara untuk overall.  Apa-apa pun,  sekali lagi tahniah saya ucapkan untuk pihak pengurusan kerana ini adalah satu permulaan yang baik dan terima kasih juga kerana mengadakan acara menumbuk padi kerana kali terakhir saya tengok adalah lebih 30 tahun yang lalu.





 All images copyright © 2015 Langkawi Ink.Com. 
All rights reserved. All photos and content on this site are exclusive property of Langkawi Ink.Com and are copyright with all rights reserved. Please email me and ask for permission before reposting any content found on this site. Thank you.