Friday 22 May 2015

Shizuoka's Toro Iseki : Semuanya Bermula Di Sini.

Kalau kita bersembang tentang Shizuoka, apa yang selalu terlintas di kepala adalah Gunung Fuji dan ladang Japanese green tea yang sebegitu seluas mata memandang.Tetapi ramai yang tidak tahu bahawa di Shizuoka juga terdapat tapak arkeologi pendudukan kuno Jepun yang berusia hampir 2000 tahun  yang dikenali sebagai Toro Iseki !

Saya akui that nothing much to see disini tetapi terdapat beberapa contoh rumah lama, gudang gandum serta contoh sawah padi untuk para peminat sejarah untuk datang dan melihat sendiri disini. Dari sudut tourism, saya mendapati Toro Iseki agak kurang dilawati mungkin kerana faktor promosi ataupun lokasinya yang terletak agak jauh dari bandar-bandar utama. Apa-apa pun, adalah tidak adil juga untuk saya berkata sedemikian kerana lawatan saya ke sini tempoh hari hanyalah untuk setengah hari.

 Secara jujur , saya cadangkan anda datang ke sini bagi melihat sendiri bagaimana negara Jepun membangun bermula dari zaman Yayoi seperti Toro Iseki ini sehinggalah ke zaman moden sekarang. By the way, tiada sebarang charge dikenakan untuk melawat kawasan persekitaran Toro Iseki kecuali  ¥200 (RM6) dikenakan untuk pelawat dewasa memasuki muzium Toro Iseki.



















All images copyright © 2015 Langkawi Ink.Com. 
All rights reserved. All photos and content on this site are exclusive property of Langkawi Ink.Com and are copyright with all rights reserved. Please email me and ask for permission before reposting any content found on this site. Thank you.