Saturday 31 March 2012

Kyoto Jurnal : Salju Di Hakodateyama (Part I)


Tuhan telah memberikan negara Jepun sedikit kelebihan berbanding negara kita. Seperti mana yang kita tahu, negara Jepun dikurniakan dengan empat musim dalam setahun, salji banyak, gunung ganang yang memukau serta keindahan bebunga Sakura. Namun, di sebalik kelebihan tersebut,  jangan kita lupa yang negara Jepun juga selalu diancam denga segala jenis taufan, gunung berapi, gempa bumi dan ombak gadang (tsunami).Walaupun kita menyedari yang Jepun adalah negara moden dan berteknologi, tetapi rakyatnya terpaksa akur dengan takdir dan kuasa Tuhan.


Untuk rakan-rakan di Malaysia, kita masih beruntung kalau mahu dibandingkan dengan Jepun. Negara kita aman-damai, mempunyai cuaca yang bagus dan kita tiada masalah untuk menangani isu wrath of nature walaupun kadang kadang ada juga isu banjir. Mungkin kelebihan kita adalah disebabkan lokasi geografi negara yang tidak terletak diatas lingkaran api pasifik.


Percaya atau tidak, disebalik keinginan kita semua yang membuak-buak untuk bermain yuki (salji) di Jepun, orang-orang sana pula teringin sangat menikmati cuaca tropical climate seperti Malaysia. Mereka sendiri pun pening dengan keadaan cuaca di tempat mereka.Tak percaya ? Anda boleh bertanya kepada Naomi, isteri saya. Setelah hampir puluhan tahun beliau tinggal di Jepun dan mengembara hampir seluruh pelusuk dunia, baginya Malaysia adalah negara yang terbaik.

Bangga saya menjadi seorang rakyat Malaysia tau !!


Bersambung...........





Interested parties are welcomed to reproduce or quote materials published in this blog with the condition  that they are credited to http://hasnulyakin.blogspot.com/ to avoid misunderstanding.Thank you





All images copyright © 2012 Langkawi Ink.Com. All rights reserved.